A gazdasági válság hatására a Magyar Államvasutak forgalma is visszaesett. A korábbi statisztikák alapján mindez a személyszállításban szinte egyáltalán nem mutatkozott meg, így a teherszállításban csapódott le teljes egészében, ami az utóbbi években folyamatosan próbálta kiheverni a recesszió következményeit. A 2014-es adatok összesítését követően kijelenthető, hogy a MÁV-nak végre sikerült előrelépnie, hiszen a korábbi évekhez mérten jelentősen fellendült belföldön az árufuvarozás, ezáltal a vállalat több mint 5 százalékos növekedésről számolt be legfrissebb jelentésében.
Huszonkétszer is eljuthattak volna a Holdra
A társaság közleményében egy igencsak megdöbbentő összehasonlítással vezette fel a tavalyi évben mért áruforgalom nagyságát, ezáltal a MÁV szolgálatában lévő mintegy 148 ezer tehervonat 2014-ben közel 17 millió kilométert tett meg az országhatárokon belül. Ez a gyakorlatban annyit jelent, mintha a magyar vonatok huszonkétszer tették volna meg az emberi ésszel szinte felfoghatatlan Föld-Hold távolságot oda és vissza. A cég külön kitért arra, hogy a vasúti árutovábbítás népszerűségét elsődlegesen a belföldi forgalom nagymértékű növekedése idézte elő, tehát a pozitív értékeket ezúttal nem külföldnek vagy az Európai Uniónak köszönhetjük – legalábbis közvetlenül.

17 millió kilométert tettek meg tavaly a magyar tehervonatok
A vasúti árufuvarozás mértékében immáron második éve tapasztal jelentősebb emelkedést a MÁV, ami több tekintetben is megfigyelhető. Ezáltal például közel három százalékos növekedés figyelhető meg 2014-ben a magyar tehervonatok darabszámának tekintetében, de sokkal szembetűnőbb, jelentősebb javulás mutatkozott a bruttótonnában számolt kilométer tekintetében. A bruttótonna egy tonna jármű és ugyanennyi rakomány tömegének mozgásának mértékegysége, avagy a vasúti forgalom átlagmérője, ami a MÁV tekintetében a tavalyi esztendőben 5,5 százalékos emelkedést produkált a 2013-ban rögzített adatokhoz képest.
Minden téren javulnak az eredmények
A fenti növekedés és javulás természetesen a bevételek terén is megmutatkozott, ezáltal a MÁV tavaly 650 millió, az utóbbi két év tekintetében pedig közel 2 milliárd forinttal tudta növelni bevételeit. Mindezt elsődlegesen a belföldi forgalomból, aminek emelkedését a vállalat elsődlegesen az építőipar anyag- és szállításigényének, valamint az e-útdíj bevezetésének tulajdonít elsődlegesen. A társaság ez alapján arra számít, hogy a jövőben megfigyelhető gazdasági teljesítményjavulás várhatóan nagymértékben kihat majd a vasúti áruforgalom növekedésére is.
A MÁV kiemelte továbbá, hogy a fenti eredményeket annak ellenére is sikerült elérniük, hogy az utóbbi időszakban jelentősen változott a tranzitforgalom. Ezáltal például jelentősen csökkent Horvátország és Szerbia, de még inkább Ukrajna irányába, miközben jelentős növekedést tapasztaltak Ausztria felé, és kisebb mértékűt Szlovénia, Románia, valamint Szlovákia irányában.